lezing, literair
Nieuw België: Een migratiegeschiedenis 1944-1978
Tom Naegels
Tom Naegels wint de eerste prijs “Belangrijkste boek van het jaar” voor “Nieuw België, een migratiegeschiedenis”.
Nieuw België is uitgewerkt tot een theatrale voorstelling. Tom werkte hiervoor samen met regisseur Tania Poppe en CC De Kern van Wiltrijk. De première werd een groot succes.
Ik was zestien op Zwarte Zondag. Sindsdien heb ik nooit anders geweten dan dat er wel ergens een discussie gaande is over een onderwerp dat met migratie te maken heeft: over racisme, over de islam, over “onze identiteit”, over terreur, over woke, over extreemrechts…
Credits
Tom Naegels is een Vlaams auteur, journalist en columnist. Zijn bekendste roman Los werd verfilmd door Jan Verheyen. Zijn journalistieke en opiniërende werk verschijnt in De Standaard. Het debat rond migratie is een van zijn kernthema’s. Tom is daarnaast docent Creatief Schrijven aan de Universiteit Antwerpen.
‘Nieuw België’ van Tom Naegels is een magnum opus dat de blik op ons land voorgoed zal veranderen – Humo
Een must-read – Knack
Meer over
Ik heb mij dertig jaar lang gesmeten in die discussies. Maar toen was het op. Ik was moe. Ik was leeg. Ik wilde een stap opzij zetten. Ik wilde begrijpen hoe het kàn, dat dit land zo veranderd is. Wat is ons overkomen?
In Nieuw België neemt Tom Naegels ons mee door veertig jaar Belgische geschiedenis, van de Bevrijding tot die zondag in november 1991, toen hij op televisie het Vlaams Blok zag doorbreken. Hij bewerkte zijn bejubelde boek Nieuw België. Een migratiegeschiedenis – winnaar van de Prijs voor het Belangrijkste Boek van het Jaar, genomineerd voor de Boon literatuurprijs en de Confituur-prijs van de onafhankelijke boekhandel – tot een levendige theatertekst. Begeleid door sprekende en geestige beeldfragmenten, beantwoordt hij zijn eigen vraag: wat is ons overkomen?
De dertig gloriejaren na de Tweede Wereldoorlog, die manische periode van wederopbouw en economische boom, zijn bepalend geweest voor het België van vandaag. Het hele land ging op de schop. Nieuwe jobs, gewoontes en ideeën vervingen de oude. Aan het einde van die triomfantelijke decennia waren de Belgen rijker, vrijer en beter opgeleid dan ooit tevoren.
Dit was ook de tijd van de gastarbeid. Honderdduizenden mensen, afkomstig uit de gordel van landen rond de Middellandse Zee, trokken naar ons land om het nieuwe België mee gestalte te geven.
De impact die ze daarmee gehad hebben op economisch, demografisch, cultureel en politiek gebied, is immens. In dit eerste deel van zijn grote geschiedenis van België als migratieland vertelt Tom Naegels het verhaal van die volksverhuizing in al zijn aspecten. Het start bij de bevrijding in 1944 en eindigt bij de verkiezing in 1978 van de eerste volksvertegenwoordiger van de nieuwe partij het Vlaams Blok.
De Europese eenmaking, de Koude Oorlog, de dekolonisaties en de machtsstrijd in het Midden-Oosten zijn de geopolitieke achtergrond waartegen dit relaas zich afspeelt. Het perspectief van de Belgische elite wisselt af met dat van de Italiaanse, Marokkaanse en Turkse. Maar het verhaal heeft ook oog voor de spanningen in de Vlaams-nationalistische beweging, voor de Waalse angst om politiek en economisch gemarginaliseerd te raken, voor de moeilijkheden waarvoor de scholen zich geplaatst zagen en voor het diplomatieke getouwtrek rond de stichting van de Grote Moskee. En het plaatst de ervaringen van de nieuwkomers naast die van de autochtone Belgen. Zo schetst dit boek een rijk en veelzijdig beeld van ‘België in de wereld’, dat de context en inzichten biedt om het land vandaag te begrijpen.
Tom Naegels is een Vlaams auteur, journalist en columnist. Zijn bekendste roman Los werd verfilmd door Jan Verheyen. Zijn journalistieke en opiniërende werk verschijnt in De Standaard. Het debat rond migratie is een van zijn kernthema’s. Tom is daarnaast docent Creatief Schrijven aan de Universiteit Antwerpen.
‘Nieuw België’ van Tom Naegels is een magnum opus dat de blik op ons land voorgoed zal veranderen – Humo
Een must-read – Knack
Ik heb mij dertig jaar lang gesmeten in die discussies. Maar toen was het op. Ik was moe. Ik was leeg. Ik wilde een stap opzij zetten. Ik wilde begrijpen hoe het kàn, dat dit land zo veranderd is. Wat is ons overkomen?
In Nieuw België neemt Tom Naegels ons mee door veertig jaar Belgische geschiedenis, van de Bevrijding tot die zondag in november 1991, toen hij op televisie het Vlaams Blok zag doorbreken. Hij bewerkte zijn bejubelde boek Nieuw België. Een migratiegeschiedenis – winnaar van de Prijs voor het Belangrijkste Boek van het Jaar, genomineerd voor de Boon literatuurprijs en de Confituur-prijs van de onafhankelijke boekhandel – tot een levendige theatertekst. Begeleid door sprekende en geestige beeldfragmenten, beantwoordt hij zijn eigen vraag: wat is ons overkomen?
De dertig gloriejaren na de Tweede Wereldoorlog, die manische periode van wederopbouw en economische boom, zijn bepalend geweest voor het België van vandaag. Het hele land ging op de schop. Nieuwe jobs, gewoontes en ideeën vervingen de oude. Aan het einde van die triomfantelijke decennia waren de Belgen rijker, vrijer en beter opgeleid dan ooit tevoren.
Dit was ook de tijd van de gastarbeid. Honderdduizenden mensen, afkomstig uit de gordel van landen rond de Middellandse Zee, trokken naar ons land om het nieuwe België mee gestalte te geven.
De impact die ze daarmee gehad hebben op economisch, demografisch, cultureel en politiek gebied, is immens. In dit eerste deel van zijn grote geschiedenis van België als migratieland vertelt Tom Naegels het verhaal van die volksverhuizing in al zijn aspecten. Het start bij de bevrijding in 1944 en eindigt bij de verkiezing in 1978 van de eerste volksvertegenwoordiger van de nieuwe partij het Vlaams Blok.
De Europese eenmaking, de Koude Oorlog, de dekolonisaties en de machtsstrijd in het Midden-Oosten zijn de geopolitieke achtergrond waartegen dit relaas zich afspeelt. Het perspectief van de Belgische elite wisselt af met dat van de Italiaanse, Marokkaanse en Turkse. Maar het verhaal heeft ook oog voor de spanningen in de Vlaams-nationalistische beweging, voor de Waalse angst om politiek en economisch gemarginaliseerd te raken, voor de moeilijkheden waarvoor de scholen zich geplaatst zagen en voor het diplomatieke getouwtrek rond de stichting van de Grote Moskee. En het plaatst de ervaringen van de nieuwkomers naast die van de autochtone Belgen. Zo schetst dit boek een rijk en veelzijdig beeld van ‘België in de wereld’, dat de context en inzichten biedt om het land vandaag te begrijpen.